EN
Nyhetsartikkel

Første programslipp: lyd, 18 og cli-fi

Nå som det bare er en måned igjen til festival, er det endelig på tide å presentere noe av det spennende programinnholdet på årets festival.

Ved siden av å vise masse god film laget av unge filmskapere, vil vi også ha et variert og faglig interessant program bestående av foredrag, verksteder, møter med profesjonelle filmskapere og morsomme sosiale aktiviteter.

Dette er første del av flere slipp som kommer fortløpende over de neste ukene. Følg med for å få med deg alt som skjer på festivalen!

Med lyd i fokus

Festivalen vil ha en rekke filmfaglige programposter med fokus på spesifikke fagfunksjoner i film, og i år har vi lagt et ekstra fokus på lyd. Dette er ofte en av de mest undervurderte aspektene med en filmproduksjon, men helt klart en av de viktigste. På programmet vil du for eksempel se to verksteder om hvordan filmer får sin lyd i etterarbeidet: Yvonne Stenberg vil ta oss med inn i arbeidet med såkalt foley-lyd, altså hvordan man lager forskjellige lydeffekter på film. I tillegg kommer den erfarne stemmeleggeren og instruktøren Stig Krogstad til festivalen for å gi oss et verksted om filmdubbing.

Filmmusikkomponist Christine Hals, som til vanlig jobber i Hollywood, og har jobbet på begge Frozen-filmene, gjester festivalen, og vil gi et innblikk i hvordan man som filmskaper kan jobbe med en filmkomponist for å få det beste resultatet.

Filmkomponist Christine Hals

Og som et apropos til lydfokuset, viser vi også den kritikerroste dokumentarfilmen Making Waves: The Art of Cinematic Sound, som tar oss med på en filmhistorisk reise i filmlydens historie. Filmen beskrives som en rørende oppdagelse av hvor essensielt arbeidet med lyd faktisk er for at filmuttrykket er det det er i dag.

Møt filmskapere og filmkritikere

Vi får storfint besøk av flere av skuespillerne i den populære NRK-serien 18 (oppfølgeren til 17), som vil gi oss et innblikk i hvordan det er å lage TV-serie i nett-formatet.

Fra NRK-serien 17

Vi viser også den kinoaktuelle ungdomsfilmen Alle utlendinger har lukka gardiner, og får besøk av produsent Cecilie Asker som vil fortelle om filmproduksjonen.

Filmanmelder og kulturjournalist Ida Madsen Hestman forteller oss om hvordan man kan jobbe som filmanmelder i dagens digitale verden der alle kan være en kritiker på nett.

Klima-fiksjon

Vi vil fortløpende annonsere flere spennende arrangementer knyttet til film og klima i Amandus YTRING-prosjektet, og i første omgang kan vi annonsere to spennende cli-fi-filmer på programmet:

Åpningsfilmen på festivalen er den japanske animasjonsfilmen Weathering with you. Filmen er laget av de samme som sto bak suksessen Your Name. fra 2016. Filmen er en ungdomsskildring fra Tokyo, og har et klart klimabudskap i bunn. Dette vil være en førpremiere på filmen.

Fra Weathering with you

Og lurer du på hva cli-fi faktisk er? Vi viser Snowpiercer (2013) med en introduksjon om dette relativt nye begrepet “climate fiction”. Snowpiercer er laget av sørkoreanske Bong Joon-ho, som for tiden er svært aktuell med Oscar-suksessen Parasitt.

Påmelding åpner snart

Vi har ikke spikret alle tidspunktene riktig enda, noe som gjør at det ikke vil være mulig å melde seg på arrangementene akkurat nå, men dette kommer ganske snart. Skynd deg å skaffe deg festivalpass, sånn at du er klar til å kunne være med på arrangementene du ønsker!

Vi annonserer flere programposter i løpet av uken.

Her kan du lese mer om programpostene som er sluppet:

Åpningsseremoni // Weathering with you

onsdag 1. april18:00Lillehammer kino sal 2

Velkommen til åpningen av Amandusfestivalen 2020.

Vi åpner festivalen med en førpremiere på animasjonsfilmen Weathering with you, laget av de samme filmskaperne bak Your Name. fra 2016. Filmen er en ungdomsskildring fra Japan, men har også et tydelig miljøbudskap i bunn.

Før filmvisningen vil det være en åpningsseremoni, med presentasjon av programmet.

Et «krasj!»-kurs i foley

Når du ser film, har du noen gang tenkt over at lyden av en nakke som “knekker”, egentlig er fra en pistasjnøtt? Eller at fotskritt i snøen, i realiteten kommer fra en pose potetmel? Disse effektlydene er nemlig ment å fremstå så naturlige som mulig, så du ikke skal innse at de er lagt på i ettertid!

Dette er det foley-artister gjør, hvis gamle triks går helt tilbake til lydfilmens tidligste dager. Få har denne jobben, men Yvonne Stenberg er én av dem, og hun vil gi en grunnleggende introduksjon til faget.

Yvonne Stenberg (Kursholder)

Yvonne Stenberg er lyddesigner og foley-artist, og har jobbet på produksjoner som Lovleg og Gjengangere. Sammen med Therese Næss Diesen går hun under navnet “Foleyjentene”, og har jobbet frilans for alle de store etterarbeidshusene i Oslo. Stenberg er kinoaktuell med lyddesignet til Alle utlendinger har lukka gardiner.

Alle utlendinger har lukka gardiner

Med den nye, norske ungdomsfilmen Alle utlendinger har lukka gardiner, debuterer Ingvild Søderlind som spillefilmregissør. For anledningen inviterer derfor Amandus til en spesialvisning med produsent-besøk av Cecilie Aspenes fra Misofilm! Aspenes er utdannet ved Den norske filmskolen, og har de siste 20 årene jobbet med film- og TV-produksjon, distribusjon og finansiering for selskaper som NRK Drama, Maipo Film, Motion Blur, Scanbox Entertainment og Nordisk Film og TV Fond. Når hun kommer til Lillehammer, er det for å prate om hvordan filmen ble til, og det delikate arbeidet opp mot premiere. 

Cecilie Aspenes (Filmskaper)

Cecilie Aspenes jobber som produsent for Misofilm. Hun er utdannet ved Den norske filmskolen, og har de siste 20 årene jobbet med film- og TV-produksjon, distribusjon og finansiering for selskaper som NRK Drama, Maipo Film, Motion Blur, Scanbox Entertainment og Nordisk Film og TV Fond.

Serieprat: 18

Da manusforfatter Marte Sunde Härter først pitchet førstesesongen “17” for NRK, var målet å treffe den målgruppen som kanalen slet mest med å nå ut til: nemlig 17 år gamle, norsk-somaliske gutter. Ønsket om å satse smalt, endte likevel med å treffe bredt, og den kritikerroste TV-serien har flere oppfølgere i vente. På besøk kommer Härter med skuespillerne Mohammed Aden Ali (Abdi), Egil Mikael Elo Alnæs (Sakka), Kristian Frantzen (Jonas) og Abid Jr. (Mahad), for å prate om prosjektet og de pågående innspillingene.

Marte Sunde Härter (Gjest)

Marte Sunde Härter er konseptutvikler og manusforfatter i NRK, og har utviklet og skrevet flere TV-serier for et ungt publikum. Härter skriver i dag fjerde sesong av “17” – en serie om flerkulturelle ungdommer fra Oslo Øst. Härter er utdannet tekstforfatter fra Westerdals.

Mohammed Aden Ali (Gjest)

Mohammed Aden spilte hovedrollen som Abdi i NRK P3s tenåringsdrama «17», og hadde en sentral rolle som bestevennen til Emrah i fjorårets oppfølger «18». Han vil igjen være å se i serieuniversets kommende sesong 3.

Kristian Frantzen (Gjest)

Som en sentral figur i det som utgjør vennegjengen til Abdi og Emrah har Kristian i både «17» og «18» spilt rollen som Jonas i NRK P3s tenåringsdrama. Han vil igjen være å se i serieuniversets kommende sesong 3.

Egil Mikael Elo Alnæs (Gjest)

Egil har i rollen som Sakka vært en sentral del av vennegjengen til Abdi og Emrah i NRK P3s tenåringsdrama «17» og «18». Han vil igjen være å se i serieuniversets kommende sesong 3.

Abdikadir Abdullahi (Gjest)

I både «17» og «18» har Abdikadir figurert i rollen som Mahad. En sentral karakter i vennegjengen til Abdi og Emrah i NRK P3s tenåringsdrama. Han vil igjen være å se i serieuniversets kommende sesong 3.

Musikk – Hvordan jobbe med en filmkomponist?

Hvordan jobber man som filmskaper egentlig sammen med en filmkomponist? Hva er det komponisten ser etter i filmen, og hvordan kan du skape et best mulig samarbeid med komponisten for å få det beste resultatet?

Christine Hals jobber som filmkomponist i Hollywood, og har vært med å lage musikken til begge Frost-filmene, og i tillegg sunget på musikken til dataspillet League of Legends.

Musikkstilen hennes spenner seg fra eventyrlig animasjonsmusikk, episk orkestral sci-fi og actionmusikk til mer subtil, dramatisk musikk. Hun spiller ofte på sine skandinaviske røtter og har komponert og sunget på flere prosjekter med viking- eller vintertema. Christine har hatt Hunger Games komponist James Newton Howard som mentor og lært dirigering av legendariske David Newman og Conrad Pope. Hun har jobbet nært med komponister som Christophe Beck (Frozen, Ant-Man and the Wasp) og Mark Kilian.

 

Christine Hals (Foredragsholder)

Christine Hals er filmkomponist basert i Los Angeles. Hun har jobbet på en rekke en rekke filmer, webserier og dataspill, og er nylig aktuell med å ha bidratt på musikken til begge “Frost”-filmene.

Making Waves: The Art of Cinematic Sound

Oppdag filmlyden på nytt!

Lyden er en naturlig del av filmopplevelsen, men utviklingen av den har ikke vært like selvsagt som en kanskje skulle tro.

Denne dokumentarfilmen er en utforsking av historien og den emosjonelle kraften til filmlyden, formidlet av legendariske lyddesignere og visjonære regissører, gjennom intervjuer, filmklipp og et innblikk i hvordan filmlyden skapes og oppdages.

Hva er Cli-fi?

Cli-fi, eller Climate fiction, er en fremadstormende sjanger med utgangspunkt i klimaforandringer og global oppvarming. Overført fra litteraturen til det store kinolerretet, faller en rekke små og store filmer inn under denne nye termen: alt fra The Day After Tomorrow til First Reformed. Fordi sjangeren treffer en nerve i vår tid, vil vi utforske den nærmere, og for anledningen setter vi opp den Oscar-aktuelle Bong Joo Hos Snowpiercer.

En filmkritikers bekjennelser

Hvordan forholder man seg til kritiker-yrket i en tid når “alle” kan anmelde film? Det vil Ida Madsen Hestman fortelle mer om, som i skrivende stund jobber for store aviser som Dagbladet, Dagsavisen og VG. Med en jobbhverdag som går fra å slakte reality-konsepter á la “Funkyfam” til å intervjue Brad Pitt og Park Chan-wook, vil Hestman by på tips og triks til hvordan anmelde film, med utgangspunkt i sine egne erfaringer fra yrkesveien.

Ida Madsen Hestman (Foredragsholder)

Ida Madsen Hestman jobber som kulturjournalist, musikk- og filmanmelder. Hun skriver for store aviser som Dagbladet, Dagsavisen og VG, og har bl.a. en master i medievitenskap fra Universitetet i Oslo.