NORGES FØRSTE!

INPUT / Sponset artikkel

Har du sett Disneys Mandalorian, eller HBOs House of Dragon? Da har du sett film og TV-bransjen fremste teknologiske verktøy – Virtuell Produksjon (VP). Nå starter Danvik Folkehøgskole opp det som trolig er Norges første tilbud innen VP.

Dette er et fag for de som har kreative evner, liker form, design, foto, animasjon og teknologiske utfordringer. – Vi er overbevist om at unge kreative ser muligheten i det som garantert er et av morgendagens store karrierevei innen media og teknologi, forteller faglærer på VP-linjen Bjørn Erik Pihlmann Sørensen.

For mange er VP-begrepet helt nytt, men det har faktisk eksistert siden den første filmen Liliom brukte teknikken i 1930. De benyttet bak prosjektering av et tog som kommer kjørende mot publikum inne i et rom, og var en nyvinning i sin tid. I dag er det spillmotoren til Epic, Unreal Engine, som har kapret oppmerksomheten for det som er bransjens mest banebrytende teknologi. Unreal Engine sin uovertrufne mulighet til å skape fotorealistiske 3D rom i samspill med realtime teknologi har gjort virtuell produksjon til det optimale verktøyet i kreativ film og TV-produksjon.

Innenfor Virtuell Produksjon er en av teknikkene å tracke bevegelsene direkte inn i et virtuelt univers.

Faglæreren har over mange år utviklet det som i dag er filmlinjen og Danviks flaggskip. Flere hundre elever har vært gjennom dette studieløpet og kommet videre på høyere filmutdanning i Norge og utlandet, og jobber i dag i filmbransjen. Selv har Bjørn Erik vært tilbake på sin tidligere studieplass, National Film & Televison School (NFTS), hvor han har en master i filmregi, og gjennomført Certificate in Virtual Production & Realtime Technology, som Norges eneste. Dette er noe av bakgrunnen for at vi nå satser på å starte en VP-linje sier han. – Behovet for kompetanse innen Virtuell Produksjon er enormt på verdensbasis, og nå vil våre elever få muligheten til å være helt fremme i denne utviklingen.

VP-linjen og Filmlinjen drar på studietur hvor de blant annet er på studio besøk i det som kalles LED Volum. Dette er fra LED Cave i Berlin som Filmklassen besøkte i vinter.

Linjen Virtuell Produksjon skal jobbe i tett samarbeid med Filmlinjen på skolen fordi VP er et forlenget verktøy av filmfaget. Elevene vil få praktisk erfaring i å forstå prosessen gjennom bruk av verktøy for virtuell produksjon. Koblingen opp mot filmlinjen vil gi elevene utfordringer på sine kreative evner og samtidig få et godt innblikk i filmens organisasjonsstruktur, produksjonsprosess og ledelse. VP-eleven får delta i kortfilmproduksjoner hvor oppgaver er å kombinere teknologiske og kreative krefter i en arbeidsflyt hvor virtuell produksjon blir benyttet.

Unreal Engine er en kraftig spillmotor mange gamere kjenner til. Men softwaren brukes til langt mer enn spill og er selve hjertet i virtuell produksjon.

Har du sittet foran en PC og gamet, da har du garantert vært borti spillmotoren Unreal Engine. Da må man vel være gamer eller kjent med PC og en racer på datamaskinen? Absolutt ikke, og det er det som er spennende med dette fagfeltet, sier faglæreren. – Liker du å ta bilder, har forståelse for lys, farger og form, da er du mest sannsynlig den perfekte kandidat for å kaste deg over dette verktøyet. Du får muligheten til å ta all denne kunnskapen og kreative interessen og sette den ut i live i filmklassens produksjoner, og du vil få et stort forsprang ut i mediebransjen.

Du kan lese mer om linjen Virtuell Produksjon her.