EN
INPUT / Intervju

FFV trengte bare markedsføring!

Amandusfestivalen har siden 1999 hatt et tett samarbeid med Høgskolen i Lillehammer, deriblant elevene som studerer film- og fjernsynsvitenskap. I fjor ble det imidlertid vedtatt at dette bachelorprogrammet blir lagt ned. Denne linjen har gitt rikt med kompetanse, og god utdanning til mange av landets filmarbeidere. Amandus-redaksjonen møtte med noen av elevene som nå går andreåret på FFV. Vi snakket med Petter Terning, Kristine Brustuen, Andreas Gravdahl og Kristoffer Fagernes som en utdøende studieretning, deres tid ved HIL og, ikke minst, om film.

“I will never let go” lød det fra mange i det norske filmlandskapet angående nedleggelsen av bachelorutdanningen FFV.

Hvordan fant dere ut om FFV ved Høgskolen i Lillehammer?

-(AG) Jeg fant det gjennom samordna opptak. Det var egentlig en restplass, men her jeg landet.

-(PT) Jeg ble tipset om studiet av en kamerat, og leste meg opp på Høgskolens hjemmesider.

-(KF) Mye Google og internettbrowsing for å finne det. Var usikker på hva det innebar, men ville teste det ut.

-(KB) Jeg så på hva Høgskolen i Lillehammer hadde å tilby, og der var det!

Hvordan har FFV utdanningen vært til nå, er det et emne som dere vil dra frem som ekstra spennende?

– (KB) Det har vært fantastisk. Jeg har lært utrolig mye! Mine favorittemner så langt er Kritikk- og kulturformidling og Film- og fjernsynsanalyse. Jeg elsker å skrive og være kreativ.

– (AG)Det har vært overraskende gøy. Favorittfagene har vært Filmhistorie og Film og Fjernsynsanalyse.

– (PT) Det jeg har likt mest er nok filmhistorie og kritikk- og kulturformidling. Det har vært interessant å lære om hvordan film har utviklet seg gjennom årene, samt hvordan man skal skrive en meningsfylt tekst på en bra måte.

– (KF) Det har vært helt greit. Jeg har lært mye generelt om bransjen og hvordan den funker, samt journalistikk/skriving om filmer. Favorittfaget mitt tror jeg må være filmhistorie.

Hva syns dere om at bachelor utdanningen i faget har blitt nedlagt?

– (KB) Jeg er veldig skuffet. Når jeg tenker på min tid som film- og fjernsynsvitenskapsstudent på Lillehammer, så synes jeg det er trist at mange ikke får den samme sjansen.

-(KF) Synes også det er svært synd å se FFV forsvinne fordi det er en helt unik linje, som nå bare finnes til en viss grad i Trondheim.

-(AG) Det er en skam og burde revurderes. FFV trenger bare markedsføring.

Tror dere nedleggelsen kan påvirke deres framtid innenfor bransjene?

(PT)Det er litt vanskelig å si. En konsekvens av nedleggingen kan være at vi får færre med filmvitenskapsutdanning, noe som er synd.

(KB) Jeg tror ikke det vil påvirke meg rent personlig. Man blir kanskje mer ettertraktet når utdanningsmulighetene begrenses for kommende kull.

(KF) Vi er vel det nest siste kullet nå så sånn sett blir jo vår kompetanse unik. Likevel er jeg usikker på om akkurat denne kompetansen kommer til å være nyttig i fremtiden nå som FFV er lagt ned.

Føler dere at Høgskolen gjorde nok for å hindre nedleggelsen av FFV?

– (KB) Nå vet jeg ikke alle detaljene rundt dette, men jeg synes de kunne ha kjempet hardere.

-(AG) Nei, ikke i det hele tatt. Som sagt FFV trenger bare bedre markedsføring.

-(PT) Jeg føler at skolen kunne gjort en bedre jobb for å hindre dette, men studenter og forelesere som har kjempet for å holde liv i FFV har gjort en god jobb.

– (KF) Det var kanskje ikke noe særlig håp for den. Synes det er gøy å se at så mange kjente og dyktige folk stod på så hardt for å bevare FFV.

(Intervju fortsetter under tekst)

I April ble debatten om å legge ned linjen tatt opp i media. Mange filmmedier skrev artikler om saken og det ble satt opp en underskriftskampanje på opprop.net. Den fikk hele 962 underskrifter, derav mange kjente fra filmindustrien, for eksempel Anders Daniels Lie, Joachim Trier, og Henrik Martin Dahlsbakken. Samtlige fra studiet, andre som hadde studert ved skolen, og generelle fagfolk i feltet skrev også under for å bevare linjen. Linjens praksis med å ta inn eksterne forelesere fra forskjellige områder for å kunne gi en bredere undervisningstilbud gir andre enn studentene mulighet til å skape et bånd med linjen. Dette synes i underskriftskampanjen, og er noe studentene virker å huske godt fra undervisningen.

 

Linjen bruker eksterne forelesere i noen av timene, var det noen dere husker ekstra godt, eller noen dere ville likt å ha?

– (KF)Er så mange dyktige mennesker som kunne holdt foredrag for oss, så blir vanskelig å velge. Det er selvfølgelig veldig gøy når suksessfulle bedriftsfolk setter av tid for å fortelle om sine.

-(KB)Det var interessant å få besøk av Finn Gjerdrum (fra Paradox) for å pitche idéer til et tv-program, og Lars Ole Kristiansen fra Montages som gjør alt spennende fordi han er så lidenskapelig til film.

-(PT) Det var alltid artig å pitche ideer for bransjefolk da de var på besøk. Det hadde så klart vært gøy å ha en stor regissør som for eksempel Joachim Trier på besøk, eller en skuespiller som Atle Antonsen.

Amandus filmfestival er nå i mars. Hvordan tror dere at filmfestival kan hjelpe unge filmskapere med å få et fotfeste innen filmmediet?

-(KF) For min del tror jeg absolutt det vil være positivt å få dette på CVen og også etablere noen kontakter i bransjen – i denne bransjen er jo kontakter alt! For de unge deltagerne tror jeg det blir positivt å få teste ut sine ideer og produksjoner i et profesjonelt miljø og få kritiske og inspirerende tilbakemeldinger som kan øke interessen for filmproduksjon enda mer.

– (KB)Jeg ser fram til festivalen, og er nysgjerrig på hva som skjer. Det er en gylden mulighet for å utforske filmmediet fra barnsben av, rett og slett en kickstart inn i filmmiljøet. Å gjøre seg noen erfaringer som ung gir muligheter for fremtiden.

-(PT) Jeg ser frem til selve festivalen. Bare at det blir vist filmer for folket er en god sak. Du kan vel egentlig aldri se nok film, og få nok lærdom?

– (AG) Konkurranser og tilknytning til sosiale medier kan hjelpe unge filmskapere med å få et bedre tak i filmmediet.

Årets juryledere er Eskil Vogt (STUDENT) og Siri Seljeseth (JUNIOR/ UNG) , som vi er kjempegira for, men om dere kunne sette en person i juryen, hvem ville det ha vært?

-(AG) Kanskje Lars Ole [Kristiansen], han har peiling på film og har vært på utallige festivaler.

-(KB) Kristofer Hivju – mon tro om han som jurymedlem hadde vært like brutal som Tormund Giantsbane?

– (KF)Vanskelig å velge en spesifikk person, men det vil være hensiktsmessig å ha noen dyktige og anerkjente bransjefolk i juryen, som har erfaring og kunnskap nok til å gi gode tilbakemeldinger til de unge filmprodusentene.

 

Avslutningsvis vil vi bli litt kjent med dere som film-fans. Hva er deres tidligste kinominne?

-(KB) Pippi Langstrømpe (1997).

-(KF) Småspioner (2001)

-(PT) Hercules (1997).

-(AG) Atlantis (2001)

 

Hvis du kunne hatt tre filmskapere på middag (levende eller døde), hvem ville du valgt?

-(AG) Quentin Tarantino, Robert Rodrigues og Joss Whedon.

-(KF) Tarantino, David Lynch og Alfred Hitchcock.

-(PT) Martin Scorsese, Lars von Trier og Spike Lee.

-(KB) Ingmar Bergman, Tarantino og Hitchcock.

 

Hvilke filmer ser du meste frem til i det kommende året?

-(PT) Kong, Skull Island.

-(KB) Trainspotting 2.

-(AG) Star Wars: Episode VIII.

-(KF) Alle Marvel-filmene, World War Z 2 og den nye Pirates of the Caribbean.

 

Fra alle filmene du har sett, hva ditt favorttsitat?

-(KB) «Jeg skal ha mat! Ikke en klump med gult, stivna vann!» fra Lasse og Geir (1976).

-(AG) «30 years I’ve been waiting for this moment. Everything must be exactly how I envisioned it. And I envisioned it… a little to the left.» fra KungFu Panda 2 (2011).

-(KF) «…but if you don’t, I will look for you, I will find you… and I will kill you.» fra Taken (2008).

-(PT) «Yippie ki-yay motherfucker!» selvfølgelig fra Die Hard (1988).