Profesjonell filmutdanning på Folkehøgskole

INPUT / Sponset artikkel

Det er alltid veldig spennende når filmklassen på Danvik Folkehøgskole pitcher sine filmideer. Det produseres et stort antall kortfilmer hvert år og prosessen følges tett av dyktige faglærere som guider elevene gjennom grunnleggende strukturer og hjelper til med å skru på plass idéene.

Dette er en sponset artikkel for Danvik Folkehøgskole

– Allerede første dagen på skoleåret lærer elevene på filmlinjen hvordan en filmfortelling bygges opp, sier Peder.

Robin Godø, som har regi, instruerer skuespiller Ena Nielsen på westernfilmen Bruden, som han selv har pitchet, skrevet og tatt regi på.

– Det å være filmelev på Danvik er svært inspirerende, forteller Robin Godø ivrig. Han filmet en western før jul, og er glad for den erfaringen når han til sluttfilm-oppgaven skal ha regi på en enda mer ambisiøs westernfilm. Produsenten Karoline Forseth kan fortelle at de, med god hjelp fra Drammen museum, har en spektakulær location med riktig tidskoloritt for en 1900-talls norsk vinter-western. 

– Det er store mengder utstyr og planlegging som skal på plass og vi har hentet skuespillere både utenfra og fra skuespillerlinja på Danvik, forteller Karoline. 

– Vi har til og med fått tak i en hest for innspillingen, legger Robin entusiastisk til.

Som B-fotograf har Gina Braastad ansvaret for klapperen under innspilling av sluttfilmen Bruden.

Gjennom året på Danvik får alle muligheten til å prøve seg på ulike fagfelt. Undervisningen er lagt opp til mye praktisk arbeid, så elevene blir utfordret på samhandling i små og store filmcrew. Dette gjør filmlinjen på Danvik attraktiv for elever som har ambisjoner om å jobbe med film i fremtiden. Filmlærerenes brede kompetanse fra filmbransjen gir elevene et meget godt grunnlag og utgangspunkt.

Filmlærer og regissør Bjørn Erik Pihlmann Sørensen har jobbet ved filmlinjen i mange år og kan fortelle at kjennetegnet på en filmelev på Danvik er lidenskap 

– Dette er et sted hvor alle er svært opptatt av film og ønsker å lære hvordan en film blir til på profesjonelt vis, hvor elevene utfordres og bevisstgjøres i sine valg, sier Bjørn Erik.

Filmfaget spenner bredt, men felles for alle fagfunksjoner er kunnskap om filmfortellingen, for selv om man er mest interessert i foto, klipp eller lyddesign, må man forstå hvordan en historie er bygd opp. Når en fotograf forstår strukturen i historien, kan hun sammen med regissøren finne den beste løsningen på hvordan filmen skal skytes. Slik er det med alle de andre fagfunksjonene på en film også.

– Vi derfor opptatt av at alle må få en forståelse av hvordan et manus blir til, forteller Peder. 

Sindre Sjåvåg og Teodor Veum har valgt å samarbeide om fotografjobben på sluttfilmen.

Det å samarbeide er en forutsetning i en filmproduksjon, og vi jobber etter prinsippet om å gjennomføre en filmproduksjon slik som man ville gjort ute i den virkelige filmbransjen. Det er viktig å utfordre seg selv i prosessen med å lage film – alle må prøve og feile for å bli gode.

Nettopp dette er kanskje hvorfor Danvik blir sett på som Norges mest profesjonaliserte filmlinje blant folkehøgskolene. Man møter tidligere Danvikinger i flere av de høyere filmutdanningene, på TV-serie og film-set, samt i de fleste store mediehusene i Norge.

Filmlinjen er det beste utgangspunktet om man ønsker å utvikle sitt kreative talent fra skriveprosessen til alle de andre funksjonene i en filmproduksjon. Bjørn Erik, som selv har produsert og regissert flere filmer, gir elevene en inngående innføring i planprosesser, hvordan man bruker kamera, ulike tekniske løsninger og ikke minst hvordan den kunstneriske visjonen for filmen blir til.

Mange som begynner på Danvik er spent på hva slags utstyr som tas i bruk. Skolens kameraer holder bransjestandard, og med utskiftbar fastoptikk får elevene stor kreativ utfoldelse på opptak. Lyd gjøres selvsagt separat med egne opptakere og gode mikrofoner. 

– Selv om en film kan bli til med en mobiltelefon, har vi et stort utvalg  profesjonelt filmutstyr, forteller Bjørn Erik. 

Med dolly på skinner blir kamerakjøringen jevn og scenen stemningsfull.

Mulighetene er store for de som er opptatt av utstyret som som skal underbygge de cinematiske mulighetene. På utstyrslageret står bilrigg, stor kran, dolly med hjul og skinner, mye lys og store seil. 

– I etterarbeid kan elevene klippe på Adobe Premiere, og for de som ønsker å klippe på bransjestandarden er det opplæring i Avid Media Composer, samt Avid ProTools for lydarbeid, avslutter Bjørn Erik.

På Danvik sin filmlinje går det elever med og uten bakgrunn fra MK. Felles for dem alle er at de har en genuin interesse for film. Skolen tar opp elever fortløpende for kommende skoleår. Les mer på våre hjemmesider.

Dette er en sponset artikkel for Danvik Folkehøgskole