EN
INPUT / Intervju

Regissørens høyre hånd

Madeleine Fant er en av de fremste filmscripterne vi har i Norge. Hun har lang erfaring i bransjen og har jobbet med script siden 1979. Hun har jobbet på filmer som Kongens nei (2016), Elling (2001), Pitbullterje (2005) og Tusen ganger god natt (2013), samt seriene Halvbroren (2013) og Aber Bergen (2016). Madeleine har også hatt kurs og forelesninger for flere store filmskoler i landet. Vi ville vite mer om en relativt ukjent del av filmbransjen for folk flest, hva den innebærer og om utviklingen i filmbransjen.

Du har jobbet med script i en årrekke. Hva fikk deg til å begynne med script?

Men har du utdanning innenfor script?

Hva inngår i dine arbeidsdager?                                                                        

Det virker som du har lange arbeidsdager og et stort ansvarsområde, er det en hektisk jobb?

En hektisk jobb med masse arbeidsoppgaver og andre oppdrag. Hvordan klarer du å balansere et liv med forelesninger, kurs, script og privatliv?

Ikke alt kan gjøres i Norge grunnet forskjellige grunner. Kreves det mye reise innenfor yrke?

Filmbransjen vokser stadig og satsingen på spillefilmer gjøres at det lages mange norske filmer. Hvilke faktorer er det som drar deg til filmer?

Filmbransjen har vel kommet langt siden du begynte med script. Har du sett en forandring siden du begynte?

Filmproduksjon i Norge har hatt en stor opptur i det siste. Hva synes du om utviklingen av den norske filmbransjen?

Hvordan får du anskaffet deg jobb i en stadig skiftende bransje?

Du har jobbet med en rekke store navn som Joachim Trier og Erik Poppe på henholdsvis Reprise og Tusen ganger god natt. Hvordan ble du involvert med storfilmen Kongens Nei?

Det har vært et rekordår på kino i fjor og det har vært en større satsing på norske tv drama produksjoner de seneste årene. Er det noen prosjekter du jobber med fremover, som du vil nevne?

Målgruppen for filmene som går på kino er varierende. I det siste har voksen- og barnerettet film hatt en stor opptur. Ser du noen forskjeller på å jobbe med filmer rettet mot barn?

Det lages stadig flere sjangerfilmer som vil treffe ulike segmenter, og du har jobbet på filmer som er innenfor forskjellige sjangere. Vil du si at det er forskjeller på arbeidsmiljø ut fra filmens sjanger?

Vi har stadig nye regissør som lyktes nasjonalt og internasjonalt i Norge. Hvilke regissører kunne du tenke deg å jobbe med?

Det lages enormt mange filmer og det er stadig flere som trekkes til filmyrket. Har du et forbilde innenfor det du jobber med?

Til slutt vil vi spørre for alle unge som søker ut en karriere innenfor filmbransjen. Hvilke råd vil du gi til eventuelt unge innenfor bransjen som syntes script hører spennende ut?