Amandusfestivalen #36
29. - 1. apr 2023
Nyhetsartikkel

Amandusvinnerne 2022

Ti priser og en hederlig omtale ble delt ut på prisutdelingen. Her er oversikten over de nominerte

Det var en storslått aften i Maihaugen denne kvelden. Annika Momrak og Karsten Blomvik ledet oss gjennom Amandusprisen 2022, som for første gang på tre år var tilbake på Maihaugen i Lillehammer.

På scenen møtte deltakerne årets jury, som besto av filmskaper og tidligere Amandus-vinner Johannes Toft, filmskaper Yenni Lee, filmskaper Frøydis Fossli Moe og festivalsjef i Movies on War Øystein Egge.

Annika Momrak og Karsten Blomvik ledet showet

På showet ble årets overordnede tematikk, skeiv film, behørlig tematisert, og vi fikk sprudlende underholdning fra dragartistene Ayama Star og Viktoria Fierce.

Vi fikk også se Amandus-vinneren fra Novemberfestivalen 2021, der vi også delte ut en pris, Bob Tandborste.

Men det viktigste som skjedde var så klart utdeling av prisene, og her er årets vinnere (i rekkefølgen de ble delt ut):

Amandus UNG – beste musikkvideo: PASSACAGLIA
Årets vinner av Ung-musikkvideokategorien utviser ikke bare en forståelse av musikk, men også av dialektikk og klassisk historiefortelling. Selv uten tekst er den tydelig i sitt budskap og fortellerperspektiv. Med en spenningskurve i fin takt med musikken engasjerer musikkvideoen og viser at musikk fra barokken også fortjener en bevegende illustrasjon. 

Amandus JUNIOR – beste fiksjon: PERF*CKED
Dette er en film som tar opp mange problemstillinger som både barn, ungdom og voksne kan relatere seg til. Med sterk tematikk om forelskelse, identitet, ensomhet og hvordan desperasjonen etter kjærlighet, nærhet og det å bli sett fører til sjalusi og besettelse. Juryen fulgte engasjert med etter hvert eneste sterke vendepunkt, der filmen treffer på de såre punktene, men også med humor og alvorlighet. Med en helt rå og følelsesladdet selvkomponert låt, får filmen en spesiell skryt til soundtracket som gjenspeiler hovedkarakterens indre emosjonelle tilstand.

Amandus UNG – beste animasjon: GREMLIFICATION
Animasjon er en veldig teknisk kunstform, og man kan fort bli for fokusert på å skulle få uttrykket til å være så naturtro, eller polert som mulig, at det skal være «godt håndtverk». Vår vinnerfilm snur dette litt på hodet, og er en uredd, punka og ganske banebrytende film. Filmen fremstår som om man skulle destilert hele reditt inn i en hyperaktiv, til tider hysterisk kommentar på den medieverden vi befinner oss i. Kort og godt vinnerfilmen er en overraskende, hysterik og underholdende film. Vi gratulerer GREMLIFICATION av Ulrik Schaefer.

Manuskonkurransen: THE DOVE OF GLASS, Marion Vogt Chylie
Et godt manus er grunnpillaren i en god film. Den skal skal ha styrke i både historie og språk, hvor vinnermanuset leverer begge. Det levendegjør tankene og utviklingen til hovedkarakteren, og balanserer godt mellom det fortalte og det underfortalte. Den lykkes i å virkeliggjøre en vond og viktig indre konflikt, og gir oss et fint innblikk i hvor vanskelig det kan være å settes i en bås. Forfatteren leder oss gjennom en reise i kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk, hvor vi higer etter en lykkelig slutt. Med et tydelig språk og overbevisende dialog er det lett å se for seg at manuset kan bli til en god film. 

Amandus UNG – beste dokumentar (hederlig omtale): IKKE BARE MEG
Hederlig omtale går til en film som forteller en stor problematisk del av virkeligheten vår. Gjennom ærlige portretter av ulike mennesker som forteller modig og nakent sin egen historie om hvordan de har opplevd undertrykkelse. Med følelsesladet og poetisk foto, og en regissør med en tydelig og sterk visjon går hederlig omtale til dokumentaren “Ikke bare meg”. 

Amandus UNG – beste dokumentar: FRITT FOR BILER
En informativ, leken og inspirerende film som tar oss igjennom et stort filosofisk spørsmål. Hvordan vil vi egentlig at byene våre skal se ut og er det viktigere å se på storsamfunnet fremfor individene. Vinneren av beste dokumentar er Fritt for biler.

Amandus JUNIOR – beste animasjon: BURGEREN
Å lage en animasjonsfilm krever ekstrem tålmodghet og pågangsmot. Den behøver ikke være en gjengivelse av virkeligheten, men bør overbevise om det først skal være det. Årets vinner lykkes i nettopp dette og frister publikum med sine nøye modellerte figurer og forseggjorte animerte bevegelser.

Amandus UNG – beste fiksjon: VEHEMENT
Årets vinnerfilm i kategorien FIKSJON er av den poetiske arten, filmen skildrer kjærlighet og overveldende følelser helt uten bruk av dialog, men lar bildene snakke for seg selv, med symboltunge rekvisitter og fargebruk. Filmen feirer at film nettopp er et visuelt medium og slekter på musikkvideo i uttrykket. Vi lot oss imponere av den kompromissløse visjonen og av klippene som talte til oss på et grunnleggende nivå. 

Fagpris JUNIOR – Adrian Øksholt, for I GREVENS TID
Juryens fagpris junior går til en filmskaper som har fylt mange av rollene både foran og bak kamera i sin film. En oppfinnsom filmskaper som har laget en krimfilm med grep som minner litt om Alfred Hitchcock. Det er tanke bak foto, som er skutt i svart/hvitt som imponerer. Vi håper vinneren fortsetter å lage film og utfolde seg i mediet. Prisen går til Adrian Øksholt for I GREVENS TID.

Fagpris UNG – Birk R. Groven, for IKKE BARE MEG
Nå skal vi dele ut fagpris og vi har bestemt oss for å gi den  til beste foto. Foto i filmen vi valgte har et søkende blikk, vakre farger og pene kameraføringer. Vi ble svært rørt av filmen gjennom dens visuelle historiefortelling og vi synes fotografen oppnådde et produkt med høyt teknisk og kunstnerisk nivå. Fagprisen for beste foto går til “Ikke bare meg”.

Publikumsprisen: MORPHEUS

Vi gratulerer alle vinnerne!