Fokus på fag er viktig for elevene ved Danvik Folkehøgskole, og ikke et hvileår slik mange kanskje tenker om folkehøgskole. Filmelevene har, som fast post på programmet hvert år, tatt en kort pause fra sitt arbeid med sluttfilm og flyttet seg til Amandusfestivalen i Lillehammer, både med egne filmer i programmet og for faglig påfyll. I år har våre elever nominerte filmer i flere kategorier.
Hjemme i Drammen, ved Norges største kreative mediefolkehøgskole, er det fullt trøkk for tiden med planlegging, filming og bearbeidelse av flere fiksjonsfilmer. Det er gjennom praktisk arbeid elevene får testet sine ferdigheter, utviklet sin kunnskap om filmproduksjon og jobbet sammen i team. De blir undervist i hvordan en filmproduksjon settes sammen, fra idé til ferdig film, slik at alle er best mulig forberedt på produksjonenes ulike oppgaver.
Innspillingsleder er en oppgave jeg ikke kjente så veldig godt til forteller Lene Victoria Tødene. Jobben innebærer at man både skal lage en tidsplan for filmopptaket og ha ansvaret for gjennomføringen av opptaksdagen. Så egentlig er det innspillingsleder som bestemmer på set, den som har ansvaret for å lede hele staben og vite hva som skal skje til enhver tid.
Avhengig av hva som kreves av historien, kan en filmproduksjon fort bli stor og kreve mange mennesker til ulike roller. Elevene må organisere seg som om de skulle jobbet på en film ute i bransjen og da er det ikke bare regissør og fotograf som trengs. Det nettopp det som er noe av nøkkelen i opplæringen av filmelvene ved Danvik Folkehøgskole.
Sjekk ut hvordan filmelevene på Danvik jobber: