Årets vinnere er kåret. Her ser du oversikten!
Årets Amandusvinnere er kåret, og her er en oversikt over alle vinnerne.
Denne filmen fikk den strenge juryen til å trekke på smilebåndet – opptil flere ganger. Et teknisk godt gjennomført håndverk av en stop motion film, som spiller på etablerte sjangertroper på en artig måte.
Filmen utnytter spilletiden på det fulleste. På kort tid blir vi blir emosjonelt engasjert av en historie som forteller mye med lite, og med nikk til dagsaktuelle temaer, som krise, vold og psykisk helse. Vi blir nysgjerrige på mer av denne filmen og fra filmskaperen.
Dans, klipp og bevegelser er godt integrert i historien og blir en interessant tolkning av lydbildet.
I årets konkurranse har det vært flere korte filmer som virkelig har har tatt av på humorfronten. En av dem traff oss virkelig. Less is more – og det kan også trekkes fram om skuespillet her.
Med enkle virkemidler har filmskaperne fått til mye, og løser ideen sin på en måte som vitner om kreativt overskudd. Et overskudd sominnehar et fysisk filmspråk, og typete karakterer. Det er modig at skuespillerne tør å utforske en så eksprissiv skuespillerstil. Og de lykkes med det.
Spillergleden smitter formelig gjennom lerretet, og prosjektet i det hele oppleves uanstrengt og med overskudd. Hvis kommune-Norge er en egen filmsjanger, så er denne blant de beste.
Her har filmskaperen funnet en unik karakter, med en spennende historie. Dette er en mangefasettert film som balanserer flere steminger film om en fyr som til tross for mye motgang Det virker som filmskaperen har klart å skape kontakt med hovekarakteren sin og det skinner igjennom i filmen, og gjør det til et ekstra personlig portrett.
Vi blir umiddlebart sugd inn i et atmosfærisk univers, gjennom et poetisk og stilsikkert bildespråk med tragikomiske tablåer – som ikke minst nikker til Roy Andersson – og gir rom for flere tolkninger.
Filmen presenterer underfundig og lekent univers med stadig evne til å overraske. Filmskaperen gir rom til små krumspring og viser et bevisst øye for detaljer og forståelsee for egen ide.
Filmen unngår å legge føringer for hva vi skal føle, men inviterer publikum til å være aktivt deltakene. Til slutt ble vi usikre på hva budskapet var, men det er kanskje poenget med et dillemma.
Juryen fikk også anledning til å dele ut egne fagpriser til fagfunksjoner som utmerket seg ekstra.
Denne filmen fortjener oppmkersomhet for sin gjennomførte og levende bildebruk. De kunstneriske grepene utforsker fikjsonssjangeren, i det som virker som et veldig personlig prosjekt, og der man har skapt en dynamikk som funger på tvers av skuespillere, klipp, lydbilde og foto. Og gjør at vi blir med på runddansen rundt lysstolpene. Vinneren er: Elise Xiaqi Eriksen, produsent, regissør, manus og klipp.
Dette er en imponerende sjangerøvelse fra en filmskaper som viser god evne til å tenke bildefortelling og det virker som at man har jobbet etter en sterk visuell ide. Her er en estetikk som er nevoritsk opptatt av detaljer, tonesetting, komposisjon. Vinneren er Adrian Øksholt for Shot down in May.