Mikse i Dolby Atmos-lyd

INPUT / Artikkel

Helt siden den første Star Wars-filmen bergtok kinopublikum med banebrytende surroundlyd i 1977, har Dolby-konsernet spilt en viktig rolle i det meste som skjer innen film- og kinolyd.

Disse systemene ble opprinnelig utformet som såkalte “gimmicker” for å øke kinooppmøte, men deres utbredt implementering skapte et innholdsvakuum som måtte fylles av kompetente fagfolk. Før stereolydspor var filmlyd av så lav gjenngivelse at bare dialogen og de sporadiske lydeffektene var praktiske. Det større dynamiske omfanget av de nye systemene, kombinert med evnen til å produsere lyder fra sidene eller bak publikum, ga lydproduksjonsbransjen nye muligheter for kreativt uttrykk i filmlyd.

Dolby Atmos

Kasper Val Larsen har kommet til Lillehammer for å lære unge filmskapere og lyd-designere om hva Dolby Atmos er, men også bransjetriksene for å skape et engasjerende sorround-soundscape. Larsen ga publikum et innblikk i hvordan profesjonelle lydmiksere jobber å lage den ultimate kinoopplevelsen i de mest avanserte kinosalene. Deltakerne fikk blant annet høre om navnene, funksjonene og de adskillige rollene til alle de forskjellige høyttalerne som inngår i Atmos systemene. Lillehammer Kino er nemlig heldig i å være i besittelse av Norges eneste mikseanlegg for Dolby Atmos-lyd.

Fra de største kommersielle kinoene til de minste hjemmekinoene, er Dolby Atmos et av de mest mest populære systemet for å bli omringet av lyd i en kinosal – også ovenfra! Dolby var ikke bare utviklerne av 5.1 surround, men også 7.1. Med 7.1 systemet kan en for eksempel gjenskape lyden av en flue som flyr rundt salen. Han beskriver denne bevegelsen i lyd ved å sammenligne den med måten en kan gjøre “panning” av et bevegende bilde med kamerabevegelser i film. Sammenføyingen av “panning” i både bilde og lyd kan skape en ny oppslukende dybde til en filmopplevelse. Han påpeker at lyddesign ikke er essensielt til en filmfortelling, men kan hjelpe å forsterke og effektivisere følelsene filmskaperen vil pålegge seeren.