Denne gjengen med unge filmskapere startet sommerferien med kortfilmkurs i regi av Bjørn Erik Pihlmann Sørensen. Her ble de kastet ut i filmens verden, og etter en liten uke med mye jobb og moro sitter de igjen med nye erfaringer, enda mer filmkunnskap, og ikke minst fire ferdige kortfilmer!
Filmkurset Veien til KORT film var intensive dager for de åtte unge filmentusiastene som deltok. Med forventinger om å lære noe nytt og hvordan en film faktisk blir til, fikk alle deltakerne på kurset en innføring i hvordan utvikle en historie og å gjennomføre en filmproduksjon.
Det var veldig gøy siden jeg fikk en idé til å bli virkelig, sier Janet Nordskog (16), som fikk oppleve alle sidene av en filmproduksjon og hvor utfordrende det kan være. Janet mener likevel det var verdt alt slitet. På kurset møtte jeg mange fantastiske folk og nå forstår jeg mer om hvor mye tid som kreves for å lage en film forteller hun. Det som var annerledes med filmene vi lagde på kurset i forhold til det jeg har laget på skolen tidligere, sier Haris Bera Ucbas (16), er at vi her hadde en konkret plan. Det er mye mer rekvisitter og ting å passe på i disse produksjonene.
For det handler om presisjon og planlegging. Manus er bare én brikke i det store puslespillet når alle bitene i en filmproduksjon skal på plass. Ikke minst må man få oversikt over hvordan det tekniske utstyret fungerer og hvordan man på best mulig måte skal kunne fortelle en god historie med bilde og lyd. Det at vi fikk bruke profesjonelt opptaksutstyr og en forståelse av hva film går ut på gjorde at vi lærte masse fortsetter Janet, og det at jeg lærte meg et nytt redigeringsprogram var gøy. I klippeprogrammet Avid Media Composer lærte vi hvordan man setter sammen filmen og legger på effekter sier venninnen Lilja Johanne Selmer (15). Haris er enig og synes det var veldig spennende å kunne plassere lydeffekter der man ville, og justere lydnivåene for å skape den riktige stemningen i filmen.
En scene i en film handler ikke bare om skuespillere, utsnitt og det vi hører, men lys, farge, rekvisitter og mye mer. Alt har en betydning når regissøren skal ta valg, noe Lilja Johanne fikk bryne seg på når hennes historie ble plukket ut til å realiseres i løpet av de fire dagene kurset varte. Det var gøy å ha regi, men det var mye å bestemme, så noen ganger var det vanskelig å vite hva som var best når det kom til for eksempel kameravinkler eller hva skuespillerne skulle gjøre sier hun. Å være skuespiller er vanskelig skyter Janet inn, det var mye mer krevende enn jeg trodde og scenene tok lang tid siden vi lo eller glemte replikker hele tiden.
Lilja Johanne, Janet, Haris og resten av gjengen måtte bytte på alle oppgavene både foran og bak kamera og samtidig gjennomføre opptakene med utstyr de aldri før har vært borti. Lilja Johanne, som kom til kurset med et håp om å lære mer om lyd fikk prøve seg som lydsjef når grøsserfilmprosjektet til Janet skulle gå i opptak. Jeg lærte hvordan man tar opp lyd, hva som er viktig å få med seg og hvordan man må unngå støy og andre lyder du ikke vil ha med i opptaket. Det var interessant og litt utfordrende å få god lyd i forhold til hvor nærme mikrofonen var skuespillerne. Haris legger til at før kurset visste han for eksempel ikke hva en lydboom var, og nå har han også lært seg hva de ulike menneskene på et filmset kalles og gjør under opptak.
Lilja Johanne synes det var spennende hvordan alle på kurset klarte å utvikle en idé til en historie med mening på så få dager. Selvfølgelig var det mange endringer i manuset sier Janet, men sluttproduktet synes jeg ble dritbra, avslutter den fornøyde kursdeltakeren.
Kurset ble avholdt første uke av sommerferien på Danvik Folkehøgskole i Drammen. Manusforfatter Peder Fuglerud, og regissør og produsent Bjørn Erik Pihlmann Sørensen loset ungdommene gjennom prosessen. På opptak fikk deltakerne god veiledning og hjelp av filmfotograf Øyvind Svanes Lunde. Veien til KORT film er arrangert av Pihlmann Films i samarbeid med Drammen Sanitetsforening, Danvik Folkehøgskole og Amandusfestivalen. Kurset er finansiert av Viken Filmsenter.
Alle deltakerne fikk mulighet til å utvikle hver sin historie. Gruppen valgte deretter to prosjekt som skulle realiseres. På kun fire dager skulle de lære alle sider av en filmproduksjon. Avslutningsvis valgte deltakerne selv hvilke film de hadde mest lyst til å klippe, da ble det tre versjoner av grøsserfilmen, og en versjon av dramaet Bursdagen som Lilja utviklet. Resultatet av filmene kan du se her: FILMENE