Amandusfestivalen skifter navn og fokus

Nyhetsartikkel

Vi har gleden av å informere om at Amandusfestivalen skifter navn til Marvefestivalen, og nå skal fokusere på et eldre publikum.

Dette er en eldre artikkel og kan inneholde informasjon som ikke er gyldig lenger.

Denne saken var selvsagt en aprilsnarr, eller fake news, som det kalles i dag. Les oppfølgingssaken her.

Festivalen har sett at ungdommens stemme ikke lenger er aktuell, og ikke blir hørt i samfunnet. Derfor ønsker vi nå å fokusere på de som virkelig betyr noe, og som faktisk blir hørt; nemlig de godt voksne som allerede styrer landet.

Ungdommer og unge voksne i dag får den inputen de trenger på skolen og har ikke egentlig behov for en egen filmfestival.

Programsjef Eivind M. Nordengen forteller at det var gøy en stund, men at så ble det litt mye med ungdommer på festival.

– De fleste ungdommene deltar uansett bare på festivalen for å få gyldig fravær fra skolen. Det ble litt mye for oss, sier programsjef Eivind M. Nordengen.

Marve blir en festival der vi gir plass til de viktige historiene de eldre forteller, der er deres forståelse for samfunnet vi bør lytte til. Marve skal bli en festival der de som har bygget landet får muligheten til å ytre seg gjennom vår festival.

I tillegg til nytt navn og ny logo, skal det også lages egne uniformer for ansatte og frivillige på festivalen. Festivalledelsen ønsker ikke å kommentere hvor mye navneskiftet og utvikling av ny logo har kostet, men antyder at det er snakk om flere millioner kroner. Dette sees likevel på som en viktig investering for fremtiden.

– Vi er godt fornøyde med den nye profilen til festivalen, og tror alle vil være enige med oss i at dette var vel brukte penger. Navnet spiller både på å være en forkortelse av «Marvelous» og gir assosiasjoner til en folkekjær TV-figur som betyr mye for den nye målgruppen vår, sier Nordengen.

– Kanskje er det ungdommen som er fremtiden, men det er nå en gang de som er godt voksne som styrer landet nå, og det er de vi bør høre på. De unge er uansett bare opptatt av Snapchat, YouTube, Instagram og influencere og sånt, sier programsjefen.

Vår nye logo er veldig moderne med fine streker og bølger og sånn.