Gratulerer til kveldens vinnere!

Nyhetsartikkel
Dette er en eldre artikkel og kan inneholde informasjon som ikke er gyldig lenger.

Den 33. utgaven av Amandusfestivalen er offisielt over, og vi ønsker å takke alle som har tatt del i overgangen fra fysisk til digital festival på bare tre uker. Vi håper deltakere, publikummere og bidragsytere har satt pris på online-tilbudet vårt de siste dagene, og avslutter her med å presentere – og gratulere – vinnerne av årets konkurranser.

Gikk du glipp av prisutdelingen, kan du se hele i reprise her:

Amandus JUNIOR

Jury: Iram Haq, Thea Sofie Loch Næss, Emilie Beck og Øystein Egge.

JURYPRISEN: Bankgata Ungdomsskole – offisiell dokumentarfilm

Juryprisen til JUNIOR går til en film om en lokal institusjon. Det er ikke gitt å skulle være en stemme for oss uinnvidde i seg selv. Men denne filmen fanget oss umiddelbart, og brakte oss inn til svømmehall og rektors kontor. Med en voldsom idérikdom, store doser humor og filmatiske virkemidler, er filmen om Bankgatas skole en av årets mest underholdende Amandus-filmer. Vi ønsker derfor å dele ut årets jurypris til Bankgata ungdomsskole.

BESTE ANIMASJON: De Tre Kattene

Dette er et lite eventyr som både er kreativt løst, men allikevel også så enkel i sin form. Vi synes filmen var utrolig sjarmerende og vellaget. Vi er imponert! Vinneren er De Tre Kattene.

BESTE LIVE-ACTION: Monsters

Denne filmen er en kreativ, interessant og ikke minst modig film som leker med form. Den vekker interessen samtidig som den er estetisk veldig godt laget, med foto og ikke minst veldig bra skuespill. Den klarer å fortelle en spennende historie helt uten dialog, og vinneren er selvfølgelig Monsters.

Amandus UNG

Jury: Iram Haq, Thea Sofie Loch Næss, Emilie Beck og Øystein Egge.

BESTE DOKUMENTAR: Det er bare meg Sarah

Denne modige filmen tar oss med på en reise inn i livet til hovedpersonen, med både alvor, humor og glimt i øyet. Hun fanger oss fra første stund, og forteller effektivt om et liv med denne sykdommen på en sjarmerende måte. Vi blir fort glad i denne jenta, som etterlater oss med positivitet og håp. Vinneren er Det er bare meg Sarah.

BESTE ANIMASJON: Lego Swimming Pool

Denne filmen er et imponerende håndverk generelt, både i historie og produksjonsverdi. Historien er kreativt og morsomt løst med gjennomførte effekter, som får oss til å trekke på smilebåndet. Vinneren er Lego Swimming Pool.

BESTE MUSIKKVIDEO: What Did You Do

Dette er en låt som virkelig får oss til å danse, men det er ikke bare låta som danser. Foto danser, klipp danser, alt danser! Det er utrolig godt foto, høy produksjonsverdi og ikke minst ekstremt råe danse-moves. Vinneren er What Did You Do.

BESTE FIKSJON: Ocean

Dette er en kortfilm som virkelig står ut, og den er god på mange plan. Både foto, klipp og lyd oppleves profesjonelt, og skuespillerne spiller troverdig. Det er også en fortelling som fenget oss. Vi er imponert over det høye nivået til denne kortfilmen. Vinneren er Ocean.

FAGPRIS – BESTE KLIPP: Stopp se og lytt etter tog

Årets fagpris i kategorien UNG, går til et team som har klart å fortelle en viktig, engasjerende og underholdende historie helt uten bruk av dialog. Gjennom klipp og foto klarer filmen presist å fortelle noe om en fobi. Vi ønsker å dele ut årets fagpris i klipp til Ingrid Westvik Kristoffersen, Linnea Mjaaland og Brage Bergh for filmen Stopp se og lytt etter tog.

Amandus OPEN

Jury: Eirik Svensson, Le LD Nguyen og Nina Barbosa Blad.

BESTE OPEN-FILM: Onanerende subjekter

I et kobbel av mange sterke kandidater, har juryen valgt å gi årets Amandus OPEN-pris til en film som er både levende, uforutsigbar, leken og idérik. Filmen har dessuten en tydelig tematisk rød tråd uten at filmskaperne kommer med en fasit på hva vi skal sitte igjen med som publikum. Utsøkt instruksjon og sterke skuespillerprestasjoner, preger denne dramakomedien om kjønnsrollemønsteret i det moderne samfunnet, sett fra noen unge kvinners ståsted. Filmen behandler dette evigrelevante temaet på en humoristisk og stundom høylytt måte, men viser samtidig samspillet mellom personene og underteksten i en venninnegjeng med megetsigende ansiktsuttrykk. Vinnerfilmen er Onanerende subjekter.

HEDERLIG OMTALE: En dag på kontoret

Vi har valgt å gi en hederlig omtale til en film som vi synes var virkelig morsom, spesielt i hvordan den viser dynamikken mellom mennesker. Det er fascinerende hvordan en film med et så dagligdags og dokumentarisk uttrykk allikevel kan gjøre et så sterkt inntrykk. Her ligger det en tydelig sterk idébunn, som også er blitt fint skrevet ut i manus. Filmen får sin egen underlige sjarm av å være spilt av amatører, en særegen rytme i dialogen, samt et tilsynelatende slentrende, men likevel gjennomtenkt kameraarbeid. Hele filmens litt usynkroniserte kommunikasjon mellom karakterene, forsterker manuset og filmens grunnidé, og ser veldig godt orkestrert ut foran kamera. Vi gir derfor et stort skulderklapp til filmen En dag på kontoret.

Amandus STUDENT

Jury: Arild Østin Ommundsen, Sofia Haugan, Christine Hals og Thor Joachim Haga.

BESTE KLIPP: Animals

Prisen for beste klipp går til en ordentlig energibunt av en film, hvor tempo og temposkifter kanskje er filmens viktigste virkemiddel. Det er en gradvis tiltakende intensitet her, men også en veldig musikalitet i klipperytmen når filmen først tar av – og det gjør den virkelig på et tidspunkt. I tillegg passer man på å sette inn små tomrom i filmens rytme, så man skal få lov til å hente seg litt inn igjen, og hive etter pusten før det er rett tilbake til dette herlige kaoset. Det er rett og slett en oppvisning i energi og bevegelse, som virkelig skiller seg ut blant filmene i årets studentprogram. Årets beste klipp går til Animals.

BESTE FOTO: Nadir

Årets beste foto går til en film som berørte alle i juryen. Filmen har et sterkt budskap, som elegant understrekes og formidles med store grå landskaper, symbolske bilder og et intimt personportrett. Farge og foto er en viktig del av hvordan historien formidles, og vi får lære litt om hvordan mental sykdom kan oppleves. Det er en glede å annonsere at årets Amandus-pris for beste foto går til Nadir.

BESTE LYD: Vægge Af Beton

Betydningen av lyd i film kan nesten ikke overdrives. Mesteparten av en films emosjonelle kraft ligger i lydbildet. Når lyden fungerer, så merker man ikke at den er der – man blir bare dratt inn i fortellingen. Når den ikke fungerer, så rives vi derimot ut av filmen og opplever alt som amatørmessig. Dårlig og lite gjennomtenkt lyd kan ødelegge de beste bildene, og få strålende skuespillere til å framstå som utroverdige. Denne filmen fikk tankene over på Francis Ford Coppolas The Conversation, en banebrytende film som bruker lyden aktivt for å skildre hovedpersonens psykologi. Det gjør også denne filmen på utmerket vis.

Før vi ser noe som helst, når vi ligger inne i magen til mor, så er lyden det eneste vi har for å begynne å forstå verden omkring oss. Vi lytter på stemmer, på musikk og på alt det andre der ute i verden. Sånn er det også for hovedpersonen i denne filmen. Han lever et ensomt liv, og bruker mesteparten av tiden på å observere andre. Han lytter på verden utenfor veggene, og prøver å tolke det han hører. Han drømmer om å bli en del av det livet som finnes der på den andre siden. Men betongveggen i blokken der han bor, er ikke det eneste stengselet. Hovedpersonen i denne filmen er også med på å bygge sine egne vegger rundt seg, og det er tykke vegger som det virker håpløst å bryte gjennom.

Dette er en film som fungerer på alle plan, og der lyden er et viktig element for å holde seg engasjert i fortellingen. Prisen til beste lyd i kategorien student, går til Vægge Af Beton.

BESTE REGI: Homebound

Prisen for beste regi går til en ambisiøs film som i løpet av sin spilletid forteller en veldig tight thriller-historie, med to forskjellige handlingsplan som vi følger parallelt. Den er nesten litt i Paul Greengrass sin ånd, for den har en veldig gjennomgående nerve i seg, særlig gjennom klipp og håndholdt kamera, men også gjennom rolleprestasjonene til disse to barna, som er regissert med en så trygg hånd at man rett og slett henter ut veldig troverdige og nære rolletolkninger. Man er hele tiden i situasjonene og vendingene som historien tar, mye takket være en solid visjon og et solid konsept fra regissørens side. Årets beste regi går til Homebound.

BESTE MANUS: Mig og Mit Ansigt

Denne filmen er et eksempel på effektiv historiefortelling. Den evner å fortelle mange store historier i små og store scener, og den er lekent og elegant bundet sammen. Det som ikke blir fortalt eller vist, har stor emosjonell tyngde. Årets pris for beste manus går derfor til Mig og Mit Ansigt.

BESTE FILM: Kjære Far…

Juryen er veldig imponert over årets studentfilmer, og det er ingen enkel sak å skulle velge årets film. Likevel var det én som satt litt ekstra i magen, og det er med livslyst at hovedpersonen i denne filmen deler fra fortidens traumer og nåtidens gleder. Filmen skaper håp og refleksjoner idet den introduserer oss for en ny vinkel innen et viktig tema. Filmen er jordnær og følsomt laget, og det viser modenhet. Dette er en film som sitter lenge i. Årets beste studentfilm er Kjære Far…

Manus- og pitchekonkurranse

Jury: Nikolaj Frobenius, Axel Hellstenius og Maren Moseng.

VINNER: Barn som brenner (Kornelia Skogseth)

Vi har hatt det veldig gøy som jury for Amandus sin manus- og pitchekonkurranse, og vi er enige om at det har vært et veldig høyt nivå. Det har vært mange gode ideer og et veldig stort engasjement blant alle de som har deltatt, så det har ikke vært lett. Det har vært veldig gøy å se dere pitche, dere er unge, men dere er rimelig profesjonelle! Det som er vinneren av Amandus-prisen for manus og pitch, er Kornelia Skogseth sin «Barn som brenner». Hun har med stort engasjement turnert et stort og alvorlig tema på en overbevisende måte. Her tar hun opp fake news, radikalisering, miljøaktivisme og miljøskepsis, og gjør det på en moden og innsiktsfull måte. Gratulerer til deg med førsteprisen.

HEDERLIG OMTALE: Dråpen (Filip Søgnen Kaloudis)

Hederlig omtale går til «Dråpen» av Filip Kaloudis. Det er en morsom, absurd og visuell fortelling med heimebrent og miljøengasjement. Og et lite hint til Ibsens Vildanden, så ekstra pluss i boken for det.

Regional filmidé-konkurranse

Jury: Marit Worpvik (Putsj-redaktør) og Nathalie Wik Lystad (Bellona Ung).

VINNERTEKST: Take Two (Tilde Utaker Bjerke)

Dette er en utrolig spennende idé, og vi ser veldig mange muligheter for å utvikle denne ideen videre. Vi ble helt dratt inn i universet, og drømte oss bort i en grønn verden som ikke har blitt ødelagt av oss mennesker. En mulighet til å starte med helt blanke ark – klarer vi mennesker å ta vare på jorden denne gangen? Mange interessante temaer tas opp, som fremmedfrykt og grådighet, men også solidaritet og fellesskap. Rent visuelt har vi også veldig troen på denne ideen, med mange kule effekter og virkemidler.

Forfatteren skriver på en måte som gjør det enkelt å leve seg inn i dette fiktive universet. Teksten er bygget opp på en god måte, og det gjør at man føler på en stigende spenning hele veien. Avslutningen er god og kreativ, og det er enkelt å se for seg hvordan dette kunne sett ut på en skjerm. Vi mener at det ikke er en tvil om at dette kunne blitt en veldig interessant film! Derfor har vi kommet frem til at vinneren av Amandus sin filmidé-konkurranse er «Take Two».

Publikumsprisen

VINNER: BLÅBOY

Vi gratulerer alle vinnerne!